אשה ישנה2

לשינה יש תפקידים רבים. אחד התפקידים העיקריים שלה הוא לנקות את המוח מפסולת שהצטברה בו במהלך חילוף החומרים ושעלולה לפגוע בתאי המוח (תפקיד אחר הוא למשל איפוס של ספי הגירוי של הנוירונים במוח; מדענים סבורים שזו הסיבה לעצבנות המלווה חוסר שינה ולרמות העירנות ובהירות החשיבה שמאפיינות אנשים מיד עם התעוררותם – ע.ב.ח). זו גם כנראה הסיבה שבעלי חיים בעלי חילוף חומרים מהיר יותר, ישנים יותר (כדוגמת מכרסמי כיס הישנים 18 שעות מול תנינים בעלי חילוף חומרים איטי הישנים בין 6-2 שעות ביממה). מחקרים קודמים העידו על כך שלאנשים עם בעיות שינה יש סיכון גבוה ללקות במחלות נוירולוגיות, למשל סיכון גבוה פי 1.5 ללקות במחלת האלצהיימר.
מחקר חדש, אשר בוצע על מכרסמים באוניברסיטת סטוני ברוק בניו-יורק בהובלת לי האדוק (Lee, H.) וקסי לולו (Xie, L.), בדק במשך מספר שנים בעזרת MRI איזו תנוחה עוזרת לפסולת במוח להתפנות בזמן השינה בצורה הטובה ביותר. הם עשו זאת תוך מעקב אחרי פעולתה של המערכת הגלימפטית (glymphatic system), מערכת שתפקידה לפנות פסולת וחומרים מזיקים מהמוח כגון בטא עמילואיד וחלבוני טאו, פסולת חלבונית אשר קיימת סברה שהיא גורמת למחלת האלצהיימר (סברה שלא הוכחה באופן חד-משמעי- ע.ב.ח.). התוצאות הראו שהמכרסמים שישנו על הצד ניקו בטא עמילואיד ב-25% טוב יותר מאותם מכרסמים ששכבו על הגב או על הבטן. ממצאים אלו תומכים בעובדה ששינה על הצד היא תנוחת השינה הנפוצה בטבע.
מחקר זה, אשר זקוק למחקרי בקרה ולמחקרי המשך על מנת לתקף כהלכה את מסקנתו, מצטרף למחקרים נוספים אשר מחזקים את עדיפות השינה על הצד על פני תנוחות אחרות בגלל התמודדות טובה יותר עם נחירות ועם תופעה של דום נשימה בשינה.

 

קישור לתקציר המאמר- The journal of Neuroscience

קישור לכתבה על המאמר- אתר קופת חולים כללית

קצת על השינה ותפקידיה

פורסם ב בריאות, רפואה.

4 תגובות על הפוסט “מהי תנוחת השינה הכי בריאה למוח?

  1. נוגה

    והאם אמרו על איזה צד- ימין או שמאל ?

    להגיב
    • עופר בן חורין

      לא במחקר הזה, לא חושב שזה מאוד משנה (-:

      להגיב
  2. מילנה

    כשישנים על הבטן, הראש על הצד. האם נחשב?

    להגיב
    • עופר בן חורין

      לדעתי לא כיוון שכל איברי הגוף צריכים להיות על הצד, זה הרעיון.

      להגיב

השאירו תגובה ל נוגה לבטל

חובה