להלן ספרי עיון מומלצים לטעמי לשנת 2014 (קישור לספרים מומלצים לשנת 2013- חלק א’ וחלק ב’).

גדל אשר באך- דאגלס ר. הופשטטר (הוצאת דביר)

גדל אשר באך

הספר “גדל, אשר, באך – גביש בן אלמוות” של דאגלס ר’ הופשטטר, פיזיקאי אמריקאי אשר חוקר את תחום הבינה המלאכותית, יצא לאור לראשונה בשנת 1979 (כאשר התרגום העברי יצא רק בשנת 2011 ).

הספר, זוכה פרס פוליצר לשנת 1980 בקטגוריית ספרי עיון כלליים, הינו ספר מיוחד במינו, אם כי בהחלט לא פשוט לקריאה. הוא מקיף נושאים רבים, אשר מוצגים בצורה ייחודית של דיאלוגים, משחקי לשון ולולאות ואשר מנסים לרדת לעומקם של דברים בחיינו כגון מבנה השפה.

הספר עשיר מבחינה לשונית, תרבותית ומקיף עולם ומלואו. הוא חווית קריאה יוצאת דופן, אשר מומלצת בכל לשון, וזאת בזכות הדרך היצירתית והמחשבתית שבה מוצגים בו דברים- זאת למרות הקושי ומשחקי הלשון המוגזמים לטעמי שבו.

ציון הספר- 9.2

לחצו כאן לסקירה מורחבת על הספר

המדריך לעתיד- רועי צזנה (הוצאה פרטית)

 המדריך לעתיד

הספר “המדריך לעתיד” של ד”ר רועי צזנה הוא ספר מרתק אשר מנסה לחזות מה יקרה בעולמנו בשנים הקרובות ובעתיד הרחוק יותר ומה יהיו ההשלכות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות של העתידים המתוארים.

הספר מתאר שלוש מהפכות עיקריות- מהפכת הייצור האישי כמו למשל מדפסות תלת-מימד, המהפכה התבונית אשר מתייחסת בעיקר למחשבים ורובוטים אשר משתלטים ומתערבבים עם העולם האנושי והמהפכה הטבעית אשר שמה דגש על פיתוחים עתידניים בחקר הביולוגיה, הגנטיקה,  הננוטכנולוגיה ועד חיבורו של המוח למחשב. שלושת המהפכות הללו מתחברות, בסופו של דבר, כאשר ד”ר צזנה מספר על הדרך בה נצליח להתיישב בכוכבים אחרים. בקיצור, ספר מומלץ לכל מי שרוצה לדעת כיצד יראו חיינו בעתיד.

ציון הספר- 9.0

לחצו כאן לסקירה מורחבת על הספר

הזיות-אוליבר סאקס (הוצאת כנרת-זמרה ביתן)

הזיות

קריאת ספריו של אוליבר סאקס תמיד היוו בשבילי חוויה. ד”ר סאקס, נוירולוג ידוע וסופר פורה, כבר אינו אדם צעיר, אך עדיין מצליח לכתוב ספרים מצוינים.

הספר “הזיות” הינו ספר אשר מספר על הזיות הנגרמות בכל מיני מצבים- ביניהם הזיות אשר נגרמות מחסכים של ראייה ושמיעה (תסמונת שארל בונה), הזיות היפנגוגיות והיפנופומפיות (הזיות על סף שינה ומיד עם ההתעוררות, בהתאמה), הזיות שנגרמות בעקבות או לפני התקף אפילפסיה, הזיות הנגרמות כתוצאה מתסמונת אנטון (תסמונת שבה לוקים בעיוורון מכחישים שהם עיוורים), הזיות על סף מוות, הזיית הכפיל (אוטוסקופיה- הזיה שבה האדם צופה בכפיל שלו), הזיות פנטום, הזיות נוכחות (שבה האדם חש שמישהו נוכח איתו), הזיות מסמים (בין השאר גם הזיות של מחבר הספר עצמו בעקבות שימוש בסמים) ועוד.

הספר כתוב היטב, מרתק לפרקים אך לעיתים נגרר לתיאור ארוך, משעמם ולטעמי מיותר של תוכן ההזיות ופחות של המכניזם המצוי מאחוריהם.

ציון הספר- 8.3

לחצו כאן לסקירה על ספר קודם, “עין הנפש”, של אוליבר סאקס

המיתולוגיה היוונית-אהרון שבתאי (הוצאת מפה)

המיתולוגיה היוונית

הספר “המיתולוגיה היוונית” של אהרון שבתאי איננו ספר מאוד חדש, אך מצאתי בו עניין רב בשל היכולת הטובה של הסופר לתאר את סיפורי המיתולוגיה היוונית.

הספר מתחיל בסיפורם של אנשים שונים, אלים וחצאי אלים וממשיך עם שלושת ספורים מרכזיים במיתולוגיה היוונית – המסע אל גיזת הזהב, מלחמת יוון בטרויה ושיבת הלוחמים (למשל אודיסאוס) אל אתיקה וקורותיו שם.

הספר מספר את הסיפורים ומשקף את התרבות ששררה בעולמנו לפני כ-2,500-3,000 שנה- סיפורים אשר המשיכו להשפיע על העולם במשך דורות רבים (ספר נוסף מצוין למתעניינים במיתולוגיות בכלל הוא “המיתולוגיה של עמי העולם” של רוי ויליס).

ציון הספר- 7.8

Days in Captivity- Natascha Kampusch 3096 

3096 ימים

ספר זה אמנם אינו ספר עיון, אבל הייתי מתייג אותו תחת ספרי אוטוביוגרפיה.

ספר זה, אשר נכתב במקור על-ידי נטאשה קמפוש, נקרא על-ידי בשפה האנגלית (אינני יודע אם הוא תורגם לשפה העברית).

הוא מתאר את סיפורה האמיתי של כותבת הספר, החל מגיל 10, כאשר נחטפה על-ידי וולפגנג פריקלופיל והוחזקה בשבי מעל 8 שנים- עד שנמלטה ממנו בשנת 2006.

הספר, אשר הופק על-פיו גם סרט, מתאר את הסיפור דרך עיניה של נטאשה ואת הדרך בה התמודדה עם המצב הקיצוני שבו מצאה את עצמה. הספר משלב הסברים פסיכולוגיים, אותם מספקת נטאשה הבוגרת (לאחר ששיקמה את עצמה וסיימה לימודי קולג’, כנראה בתחום חברתי כלשהו) לגבי אישיות החוטף המעורער בנפשו ולגבי הצלחתה להישרד מולו.

הספר, למרות הסיטואציה הקשה שהוא מתאר (אשר כוללת תנאי בידוד לא אנושיים, הרעבה קיצונית, הכאה יומיומית והשפלות אשר נמשכו מעל 8 שנים), לא גולש למחוזות יותר מידי רגשיים, אלא מתאר את הדרך בה שרדה נטאשה- את הרציונליזציה, את מנגנוני ההגנה שעזרו לה לשרוד- עד לבריחה. כל זה ממבט ראשון. בהחלט מומלץ!!!

ציון הספר- 8.6

כותב הסקירה- עופר בן חורין,  [email protected]

 

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2013- חלק א’

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2013- חלק ב’

פורסם ב סקירות ספרים.מתויג , , , , , , , .

השאירו תגובה

חובה