להלן רשימת ספרי עיון מומלצים מטעם אתר “חדשות המדע” לשנת 2016:

 

לא נורמלייםלא נורמליים – אלן פרנסיס (הוצאת ספרי עליית הגג)

 

הספר “לא נורמליים” של אלן פרנסיס הוא ספר מצויין אשר מתאר את האינפלציה האבחונית בתחום הפסיכיאטריה המתרחשת בשנים האחרונות בעולמנו. אינפלציה זו מובילה לכך שאנשים יתויגו בכל מיני תסמונות והגדרות פסיכיאטריות, זאת גם כאשר התסמינים שלהם אינם מצדיקים זאת. תיוג זה, מעבר לנזק שהוא גורם, מוביל לנתינת תרופות מיותרות.

הסיבות לאינפלציה זו הינן, לטענתו, ההגדרות הרחבות שנתן ה-DSM השלישי, ואלו שבאו אחריו, לתסמונות פסיכיאטריות – הגדרות שחברות התרופות שמחו לאמץ ואז להשתמש בהן כמנוף שיווקי על מטופלים ורופאים. הגדרות אלו גרמו לכך שהרבה יותר ילדים הוגדרו כאוטיסטים (למשל בעקבות שיוך אספרגר להגדרת האוטיזם) והרבה יותר ילדים ומבוגרים הוגדרו כבעלי הפרעות קשב וריכוז, בעלי הפרעה דו-קוטבית, דיכאון ועוד.

לטענת פרנסיס רוב התסמינים הללו אינם מצדיקים תיוגים שכאלו וכאשר מאבחנים אותם שלא כהלכה ורושמים תרופות, אז קשה יותר להירפא מהם בהמשך. במצבים הללו, לדעתו התרופות בתחום זה הינן תחליף שגוי לפתרונות אחרים, כדוגמת פסיכותרפיה, תזונה נכונה, פעילות גופנית, מנוחה, קשרים חברתיים וניסיונות אחרים להגיע אל פתרון הבעיות

הספר כתוב בצורה מצוינת, הקריאה זורמת ולדעתי הוא מציג טיעונים שברובם נכונים ואמיתיים, במיוחד כאשר הם יוצאים מפסיכיאטר בכיר בתחומו, אשר הוביל בעצמו את כתיבתו של ה-DSM הרביעי.

 

ציון הספר- 8.6

 

האדם מחפש משמעות-ויקטור פראנקלהאדם מחפש משמעות – ויקטור פראנקל (הוצאת דביר)

 

ספר זה, יחסית ישן, ראה אור בשנת 1970 לראשונה בישראל ויצא גם במהדורות מאוחרות יותר מתאר בחלקו הראשון את התנאים ששררו במחנה הריכוז בו שהה ויקטור אמיל פראנקל, רופא נוירולוג ופסיכיאטר, בזמן השואה ובחלקו השני את עיקרי תורתו, הלוגותרפיה, מאסכולת הפסיכולוגיה ההומניסטית והאקזיסטנאליסטית (קיומית).

במהלך הספר בונה פראנקל את הדרך לתרפיה שלו. הוא טוען שבתגובה לתנאים במחנה הריכוז היו כאלו שנכנעו לגורלם, אך היו גם כאלו שנשארו חזקים, שמרו על כבודם ולא איבדו תקווה. הסיבה לכך הייתה שהם מצאו פשר או משמעות להמשיך לחיות גם בתנאים שבהם הם היו- בין אם זו הייתה מטרה לעתיד או מטרה עכשווית לשאת את הסבל והייאוש שהיו מנת חלקם. זו גם הפתרון של פראנקל לבעיות נפשיות- מציאת מטרה ופשר לחיים תוך הבנה שלכל אדם תפקיד ייחודי.

למרות שהספר איננו כתוב בשפה עכשווית, הוא מצויין לחובבי ספרות השואה ולכאלו שרוצים להכיר את החיים בגטו מסיפור בגוף ראשון. הוא גם מעניק ערך תרפויטי לא מבוטל למאמינים בלוגותרפיה.

 

ציון הספר- 7.7

 

 

רוצחות בשירות היטלר- ונדי לווררוצחות בשירות היטלר – ונדי לוור (הוצאת מטר)

 

הספר “רוצחות בשירות היטלר” נכתב על-ידי ונדי לוור, פרופ’ להיסטוריה מקליפורניה. היא מספרת בו על השתתפותן של נשים גרמניות במערך ההשמדה הנאצי. הספר הינו ספר עיון, כתוב היטב ומצליח להעביר את הדרך שבה התנהגו נשים גרמניות נאציות אל יהודים במהלך השואה ואת הסיבות לכך. הוא מתאר את החינוך הנאצי, אשר הוחדר על-ידי מורות אל הילדים, חינוך המורה לילדים לנעוץ עיניים באנשים בעלי מוגבלויות שונות וחינוך המלמד אותם לראות ביהודים אויב הרייך ומין לפני הכחדה. היטלר אמנם לא העמיד נשים במרכז ומשטרו לא דגל בקידום נשים, אך היו נשים שלקחו על עצמם תפקידים וביצעו מעשים אכזריים של עינויים ורציחות ביהודים. לאחר מכן פנו לטפל בילדיהם מתוך הרגשה שהן עושות את הדבר הנכון. מעטות מאותן נשים נשפטו על מעשיהן ורבות המשיכו את חייהן ללא מפריע ובלי לשלם על מה שעשו בניגוד לגברים שפשעו נגד האנושות במהלך מלחמת העולם השנייה.

הספר הוא ספר שמציג מחקר היסטורי ומוגש לקהל הרחב. המחקר מרשים בהיקף שלו, אם כי לטעמי סגנונו של הספר מעט יבש והיה צורך לתבל את דפיו בסיפורים רבים יותר.

 

ציון הספר- 8.1

 

 

החיים הסודיים של המוח המבוגרהחיים הסודיים של המוח המבוגר – ברברה שטראוך (הוצאת מטר)

 

ברברה שטראוך היא כתבת מדע בכירה בניו יורק טיימס, אשר כותבת בעיקר ספרים אשר קשורים למוח (הספר הקודם שלה עסק במוח המתבגר). בספר הנוכחי היא מתמקדת במוח בגיל העמידה (החל מגיל 40 ועד גיל 60-70). היא מתארת את השינויים אשר עוברים על המוח בגיל העמידה- מצד אחד יכולות קונטיביות נמוכות יותר של מהירות תגובה ושל זיכרון אפיזודי, מצד שני יכולות טובות יותר של ניסיון חיים, אוצר מילים, זיכרון מילולי, אופטימיות, ויסות רגשות ועוד.

בספר סוקרת שטראוך את יכולת המוח לבילטרזציה (שילוב של שתי ההמיספרות המוחיות בפעילות המוחית), את המחקרים האחרונים הקשורים לנוירוגנזיה (יצירת תאי מוח חדשים), את השונות הרבה בין המוחות בגיל העמידה (בגלל הבדלי עתודה קוגניטיבית בין המוחות) ואת הדרך לשפר את המוח בגיל זה.

הספר בהחלט נעים לקריאה ומסביר דברים לעומק, אלא שלא מגבש ממש מסקנה ברורה בסופו ובסופו של דבר נראה שהופך לעוד ספר שנועד להציג אסטרטגיות לשיפור היכולת של מוחנו.

 

ציון הספר- 8.3

 

 

כותב הסקירה- עופר בן חורין,  [email protected]

 

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2015

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2014

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2013- חלק א’

קישור אל ספרי עיון מומלצים לשנת 2013- חלק ב’

פורסם ב סקירות ספרים, תרבות ושפה.מתויג , , , , , , , , , , .

השאירו תגובה

חובה